Przejrzysta komunikacja – pierwszy krok do zaangażowania w relację z mieszkańcami spółdzielni

Mateusz Mieszczanin

Autor

Mateusz Mieszczanin

Data

18 gru 2024

Kategoria

Aktualności

9 min czytania

Wiele nieobeznanych z branżą zarządzania nieruchomościami osób, gdy myśli o spółdzielniach mieszkaniowych, wyobraża sobie instytucje, w których trudno uzyskać klarowne informacje.

To zagadnienie dotyczy zarówno spraw bieżących jak i walnych zgromadzeń – najważniejszego w roku spotkania dla członków spółdzielni oraz podejmowania istotnych decyzji, gdzie często pojawia się problem zrozumienia planów finansowych, remontów czy inwestycji. Dla mieszkańców dostęp do informacji to nie tylko sprawa wygody, ale i bezpieczeństwa finansowego. Chcą wiedzieć, na co przeznaczane są ich pieniądze i mieć pewność, że zarządzanie nieruchomością jest uczciwe.

W obliczu szybko zmieniających się realiów, nowoczesne spółdzielnie coraz częściej otwierają się na nowe możliwości, które pojawiają się dzięki przejrzystej komunikacji i nowoczesnym narzędziom. W dobie natychmiastowego przepływu informacji znacznie łatwiej zauważyć korzyści, które płyną z jasnej komunikacji.

Realne problemy z dostępem do informacji i komunikacją

Jeszcze około dekady temu mieszkańcy mieli bardzo ograniczony dostęp do informacji. Pojawiało się wtedy mnóstwo problemów z życia codziennego, których dziś często nawet nie bierzemy pod uwagę:

  • Strony internetowe spółdzielni były jedynie wizytówkami, nie zawierały nawet aktualności.
  • Brakowało rozpowszechnienia dostępu do elektronicznych platform do wglądu w rozliczenia czy ważne dokumenty.
  • Zawiadomienia i rozliczenia, docierały do skrzynki na listy późno, czasem nawet tuż przed terminem płatności. Terminowe regulowanie należności w pewnych przypadkach było trudne lub praktycznie niemożliwe.
  • Aby zapoznać się z dokumentami, mieszkańcy musieli zawsze pojawiać się osobiście w siedzibie spółdzielni, co również było utrudnione, bo zwykle kolidowało z ich godzinami pracy.

Efekt? Niska frekwencja sięgająca często raptem 2-3% uprawnionych do udziału członków, którzy przybywali na walne zgromadzenia nieprzygotowani i poirytowani dezinformacją. To prowadziło do chaosu, opóźnień, a niekiedy nieporozumień czy konfliktów.

Brak jasnej komunikacji i dostępu do informacji powoduje poczucie niesprawiedliwości i bezsilności wśród mieszkańców.

Brak informacji dla mieszkańców dezorganizuje pracę spółdzielni

Choć wiele spółdzielni zdecydowanie poprawiło swoją komunikację i dostęp do informacji w porównaniu do sytuacji sprzed dekady, wciąż zdarzają się przypadki, w których rzeczywistość wygląda niemal tak samo jak dawniej. Niektóre spółdzielnie nadal nie korzystają z nowoczesnych narzędzi, przez co mieszkańcy mierzą się z utrudnionym wglądem w dokumenty i brakiem szybkich metod kontaktu.

W efekcie te problemy wpływają nie tylko na komfort samych mieszkańców, lecz także na bieżące funkcjonowanie administracji. Najlepiej tę sytuację obrazują rzeczywiste przykłady:

  • Ograniczony dostęp do dokumentów – niektóre materiały są dostępne jedynie w siedzibie spółdzielni, co zmusza mieszkańców do wizyty przed lub po pracy. To dodatkowe obciążenie czasowe i organizacyjne dla mieszkańców, ale także dla pracowników spółdzielni, którzy muszą udzielać informacji w trudnych dla siebie porach. To wpływa negatywnie na efektywność ich codziennej pracy.
  • Brak elektronicznej korespondencji – wymiana informacji w formie tradycyjnej – papierowej oznacza, że mieszkaniec nie może szybko sprawdzić statusu swojej sprawy. Konieczność telefonicznego dopytywania przerywa pracę danej komórki spółdzielni, obniżając jej wydajność, a mieszkańców naraża na frustrację.
  • Opóźnione przekazywanie ważnych komunikatów – informacje o awariach lub przerwach w dostawie mediów wywieszane są często jedynie na tablicach ogłoszeń. W efekcie wiele osób dowiaduje się o problemie dopiero po powrocie do domu. To generuje niezadowolenie mieszkańców, dodatkowe telefony z pretensjami i utrudnia pracownikom spółdzielni sprawne zarządzanie sytuacją kryzysową.

Transparentna komunikacja i poprawa dostępu do informacji jest nie tylko korzystna, ale tak naprawdę konieczna w obecnej rzeczywistości, w której większość mieszkańców oczekuje dostępu do danych natychmiast i z każdego miejsca.

Szczególnie dobrze widać to na przykładzie młodszych pokoleń, które najczęściej poruszają się w cyfrowej rzeczywistości. Ten temat rozwinęliśmy w artykule o potrzebach Millenialsów i przedstawicieli Gen Z.

Jak budować relacje komunikując się transparentnie?

Chociaż u wielu ludzi panuje przekonanie, że środowisko spółdzielni mieszkaniowych nadal działa według utartych schematów, to jest to w wielu przypadkach krzywdząca opinia dla pracowników i osób zarządów spółdzielni.

Te osoby najczęściej realnie troszczą się o potrzeby swoich członków i wszystkich mieszkańców jednak rzadko jasno to komunikują.

Korzystanie z dostępnych rozwiązań ułatwiających wymianę informacji to szansa, aby zyskać w oczach także części nieprzekonanych mieszkańców, bo otwarta, empatyczna i regularna komunikacja to klucz do rozpoczęcia lub umocnienia relacji. Nie chodzi tylko o walne zgromadzenia – istotne są też proste kanały przekazywania informacji w codziennych sprawach z życia mieszkańców, takie jak:

  • przyjaźnie sformułowane ogłoszenia na tablicy,
  • częstsze spotkania z mieszkańcami,
  • strona internetowa, na której łatwo znaleźć potrzebne informacje,
  • media społecznościowe,
  • zapytanie mieszkańców o zdanie w formie przystępnej ankiety internetowej, której zorganizowanie umożliwia portal e-kartoteka,
  • ogłoszenia w e-kartotece dostępne natychmiast po publikacji dla wszystkich użytkowników; szczególnie istotne w nagłych wypadkach czy awariach (np. braku wody), pozwolą mieszkańcom przygotować się z wyprzedzeniem,
  • drobne gesty, jak np. inicjowanie sąsiedzkich integracji.

Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi do komunikacji to niewielki krok, który pomaga istotnie podkreślić troskę i inicjatywę jaką podejmują spółdzielnie w kierunku mieszkańców.

Warto również, aby mieszkańcy wiedzieli co dzieje się w ich środowisku, bo informacja często wystarczy, aby zapewnić im spokój. Nowoczesne narzędzia, które, mimo że powstały z myślą o młodszych odbiorcach, pomagają spełnić potrzebę informacji, którą mają wszyscy mieszkańcy – niezależnie od wieku. Nawet jeśli starsi mieszkańcy nie korzystają z nowych technologii, to często z pomocą dzieci lub wnuków są na bieżąco z powyższymi kanałami komunikacji.

Dobra komunikacja pozwala także szybciej reagować na sytuacje kryzysowe i budować kapitał zaufania, który procentuje w trudnych momentach.

Właściwie przemyślana strategia komunikacyjna i umiejętne wykorzystanie nowych narzędzi łagodzą napięcia, minimalizują konflikty i poprawiają wizerunek zarządu. Wspomniane narzędzia dają obecnie cały wachlarz możliwości ułatwiających komunikację i bezpieczne udostępnianie dokumentów i informacji dla mieszkańców.

Nowoczesne narzędzia to droga do przejrzystości i skutecznego zarządzania

Spółdzielnie coraz częściej wdrażają nowoczesne systemy zarządzania nieruchomościami, które nie tylko ułatwiają pracę spółdzielni, ale także wpływają na poprawę relacji z mieszkańcami. Przykładem jest portal e-kartoteka, dostępny w ramach systemu Mieszczanin.

Pozwala ona w bezpieczny sposób udostępniać dokumenty online:

  • rozliczenia,
  • protokoły z posiedzeń zarządu czy rady nadzorczej,
  • sprawozdania finansowe,
  • materiały na walne zgromadzenia.

Istotna jest tu możliwość rozróżnienia poziomów dostępu – niektóre dokumenty mogą być widoczne tylko dla członków spółdzielni, inne dla wszystkich mieszkańców.

Takie rozwiązania zapewniają przejrzystość i oszczędzają czas zarówno mieszkańców jak i pracowników spółdzielni. Mieszkańcy nie muszą za każdym razem pukać do drzwi biura spółdzielni czy czekać na papierowe zawiadomienia. Dostarczenie informacji drogą elektroniczną jest również dużo szybsze, bo nie wymaga ich doniesienia do skrzynek lub wysyłki na wskazany przez mieszkańca adres.

Dzięki takiej komunikacji mieszkańcy mają dostęp do informacji zawsze i wszędzie, co buduje zaufanie i poczucie bezpieczeństwa, a także zachęca do aktywnego udziału w życiu spółdzielni.

Przejrzysta i sprawna komunikacja wpływa też na finanse. Jeśli mieszkańcy rozumieją, w jaki sposób gospodarowane są środki, chętniej regulują należności terminowo.

Możliwości e-kartoteki znacznie wykraczają poza udostępnianie dokumentów. Poznaj kompletne narzędzie do komunikacji z mieszkańcami. Sprawdź, co potrafi e-kartoteka.

Podsumowanie

Dzięki temu, że istnieje wiele sposobów, aby podkreślić zaangażowanie zarządu i pracowników spółdzielni w życie mieszkańców i komunikować się przejrzyście, spółdzielnie mają szerokie możliwości, by budować relacje z mieszkańcami w duchu zaufania i otwartości.

Od wdrożenia cyfrowych narzędzi, przez przyjaźniejsze formy komunikacji, aż po możliwość podejmowania inicjatyw integrujących mieszkańców – wszystko to sprawia, że dawne negatywne stereotypy mogą odejść w przeszłość.

Komunikacja to kręgosłup relacji nie tylko w branży zarządzania nieruchomościami. Przejrzystość, empatia i nowoczesne technologie pozwalają burzyć mur niezrozumienia i tworzyć silne, świadome społeczności.

Dzięki temu każdy – zarówno mieszkańcy jak i pracownicy spółdzielni – zyskuje na tym, że informacje są dostępne, decyzje transparentne, a atmosfera wzajemnego szacunku i wsparcia staje się faktem.

Zobacz jakie korzyści dla zarządców nieruchomości niesie za sobą skuteczna komunikacja z mieszkańcami.

Zapisz się na newsletter

Bądź na bieżąco!